20 març 2018

Com a part del compromís del Consell de Joventut de Barcelona amb la sostenibilitat, hem recollit les dades de l’impacte ambiental que ha suposat la nostra Assemblea General Ordinària 2018 del passat 17 de març. Per a fer-ho hem analitzat la quantitat d’emissions de CO2 que es van generar pel desplaçament de tots els participants a l’Ateneu Popular Nou Barris, on tenia lloc l’assemblea d’aquest any. El càlcul total s’ha realitzat a partir de la guia d’autodiagnosi ambiental RECICLEM-NOS.
El total de quilograms de CO2 generats tant per les persones que venien a representar les entitats membres del CJB com pels membres de l’equip tècnic i del Secretariat ha sigut de 86,22 kg. Aquesta quantitat d’emissions es molt superior als casi 30 kg de l’any passat, cosa que pot ser degut a l’augment del transport privat utilitzat ja que el lloc de trobada ha estat més lluny del centre de Barcelona. Podem desglossar les emissions pel tipus de transport utilitzat per cada participant (mirar quadre).
Destaquem les emissions de 15,2 kg dels participants que han utilitzat el metro i que son casi el 58% del total de participants. També veiem que la utilització del cotxe ha suposat uns 52 kg d’emissió (al voltant 60% de les emissions), ja que la majoria de participants que utilitzaven aquest transport venien de poblacions fora de l’àrea metropolitana. Finalment destaquem la no utilització de la bicicleta, però pot ser explicat per la situació geogràfica de l’ateneu, on per arribar-hi hi ha un gran desnivell.
Transport públic vs transport privat
Segons la tipologia de transport que s’ha utilitzat es pot diferenciar la quantia de les emissions, posant èmfasis en que el transport privat contamina més que el públic, en termes generals. Així comptem que 47 de les persones assistents a l’AGO (71,22%) han utilitzat el transport públic, davant de 14 (21,22%) que han utilitzat el cotxe o moto. Les 5 persones restants, el 7,58%, van arribar a l’Ateneu caminant.
Es interessant contrastar que el 21,22% de persones han contaminat el 73,48% del total d’emissions (63,36 kg) utilitzant el transport privat, tot i que aquestes persones venien de més lluny. Per altra banda, les persones que van utilitzar el transport públic van contaminar només el 26,52 % (uns 23 kg de CO2).
TRANSPORT | PERSONES | % UTILITZACIÓ | KG DE CO2 | % EMISIONS |
Metro | 38 | 57,58% | 15,2 | 17,63% |
Autobús | 4 | 6,06% | 1,86 | 2,16% |
Tren | 5 | 7,58% | 5,8 | 6,73% |
Cotxe | 9 | 13,64% | 51,78 | 60,06% |
Moto | 5 | 7,58% | 11,58 | 13,43% |
Caminant | 5 | 7,58% | 0 | 0% |
TOTAL | 66 | 100% | 86,22 | 100% |
Metodologia: S’ha aproximat que les persones que utilitzaven el metro recorrien 5 km i les persones que utilitzaven l’autobús recorrien 2,8 km, dades de mitjana obtingudes de l’informe de Dades Bàsiques 2018 de TMB. La utilització del tren, cotxe i moto s’ha calculat viatge per viatge. El càlcul final de les emissions s’ha calculat a partir de la guia d’autodiagnosi ambiental RECICLEM-NOS.