El Consell Nacional de la Joventut de Catalunya i el Consell de la Joventut de Barcelona exigim una política tarifària del transport públic que contempli i doni resposta a les necessitats del col·lectiu de persones joves i entitats juvenils del país.
La situació de precarietat laboral del col·lectiu jove no ha fet més que agreujar-se arran del context de la COVID-19 en tant que les joves van ser les primeres a ser expulsades del mercat laboral. D’una banda, perquè l’àmplia majoria de joves (82,0%) treballen al sector serveis, el més afectat per la pandèmia. D’altra banda, perquè més de la meitat de les joves té contractes temporals i, per tant, el cost del nostre acomiadament és més assequible per a l’empresa. Tot això fa que exercir el dret a la mobilitat per part d’aquest col·lectiu esdevingui cada cop més complicat i que, per tant, les demandes històriques per part de la societat civil organitzada, les quals cerquen garantir l’accés d’aquest dret, esdevinguin ara més rellevants que mai.
Malgrat les millores realitzades en la darrera modificació de la política tarifària del transport públic, aquestes no contemplaven les necessitats efectives del jovent ni de l’associacionisme juvenil català; exemple d’això és que la supressió de la T-10 va agreujar l’economia de les entitats del lleure educatiu del país en tant que aquestes utilitzaven aquest títol de transport (10 viatges integrats, d’ús multipersonal). Des del canvi de tarifes de 2020 aquest títol ja no permet la validació de múltiples persones i estan obligats a adquirir la T-Grup, un abonament mensual de 70 viatges de 80€ que no satisfà les necessitats de les associacions de lleure, ja sigui pel seu elevat cost o perquè no s’utilitzen tots els viatges. La T-16 actualment tampoc és una solució, ja que només es pot utilitzar en els desplaçaments dins de la zona de residència de l’infant o jove (quan sovint les excursions són fora de la mateixa zona de residència) i no facilita la gestió de grup.
Considerem que ara, mentre s’introdueix la T-mobilitat i es parla dels pressupostos de l’administració, és el moment de parlar de les necessitats de les joves pel que fa al transport. S’ha d’ampliar l’accés de les joves al transport públic tot augmentant l’edat de l’abonament específic per aquest col·lectiu, la T-jove, exigint així el pacte de Govern que va tancar la mateixa Generalitat i el qual estableix augmentar l’edat de la T-jove fins als 30 anys. A més, necessitem respostes a les necessitats de l’associacionisme juvenil i que necessàriament passen per augmentar la disponibilitat del transport per a menors de 16 anys o generant noves estratègies de tarifes col·lectives.
És per tot això que el Consell Nacional de la Joventut de Catalunya i el Consell de la Joventut de Barcelona exigim a la Generalitat de Catalunya, a l’Ajuntament de Barcelona i a l’Àrea Metropolitana de Barcelona:
- Ampliar l’edat de la T-Jove fins els 30 anys i amb un model tarifari integrat, que no penalitzi la distància respecte Barcelona.
- Establir un sistema tarifari que satisfaci les necessitats de l’educació en el lleure tenint en compte les seves particularitats. Aquest es materialitza en:
- Impulsar que la T-16 no estigui discriminada per zones a l’AMB, i impulsar aquest sistema tarifari a la resta del territori de Catalunya, o bé.
- Una targeta específica per l’educació en el lleure.
Les entitats adherides al manifest, a més a més de les promotores CNJC i el CJB són:
Plataforma per a la Promoció del Transport Públic (PTP)
Jovent Republicà
Joves Ecosocialistes
Joventut Nacionalista de Catalunya (JNC)
Joventut Comunista de Catalunya (JCC)
Acció Jove – Joves de CCOO
Associació d’Estudiants Progressistes (AEP)
la Intersindical
Unió de Pagesos
Joventuts Socialistes de Catalunya
Centre Marista d’Escoltes
Escoltes Catalans
Esplais Catalans
Federació Catalana de l’Esplai
Federació de Centres Juvenils Don Bosco de Catalunya
Minyons Escoltes i Guies de Catalunya
Moviment de Centres d’Esplais Cristians Catalans
Acció Escolta