Desviades és una eina que ens permet aclarir conceptes, obrir la reflexió i, sobretot, respondre preguntes sobre el sistema sexe-gènere i generar-ne de noves. Posar en dubte aquest sistema que ens assigna una casella estanca en néixer i no ens permet sortir-nos-en és el que anomenem “qüestionar el binarisme”. Un binarisme que crèiem universal i immutable, però que els diferents estudis de gènere i feminismes han desmuntat. Per què volem qüestionar els binarismes? Contingut fruit de l’Associació Candela. Il·lustracions de Rapha Hu.
Objectius del projecte:
- Treballar per erradicar les desigualtats socials per raó d’identitat i expressió de gènere i orientació afectivosexual i, especialment, les violències masclistes i de gènere així com el sistema patriarcal en què se sustenten.
- Oferir eines, recursos i continguts a les entitats joves en temàtica de diversitat LGBTI+ així com de feminismes per fomentar el debat i per donar resposta a necessitats específiques.
- Dotar dels coneixements pedagògics i d’eines pràctiques a les formadores, monitores, caps, educadores, etc. per tal de conèixer amb profunditat com implementar el dossier pedagògic de la Guia Desviades a les seves entitats.
El 2021 es va dur a terme l’acte de presentació presencial de la Guia Desviades i el dossier didàctic que la complementa. L’acte es va realitzar presencialment a l’Espai Jove la Fontana, en coordinació amb el CRAJ.
La sessió de presentació de la Guia volia arribar a professorat i altres agents educatius (caps i monitores) per a donar-los eines per a treballar la diversitat afectivosexual i de gènere amb joves. A l’acte van participar la cooperativa Candela, redactora de la guia, Joi Pineda i Clara Giberga, redactores del dossier didàctic i, per últim, membres de la comissió organitzadora de les jornades de Lleure i Feminismes.
A més a més, aquest curs 2022 s’ha dut a terme una formació per a agents educatius d’entitats juvenils sobre com implementar el dossier pedagògic i conèixer amb profunditat algunes de les seves activitats i metodologies. La formació posava l’atenció en la consciència dels privilegis propis i/o opressions per a no reproduir dinàmiques discriminatòries com a facilitadores, així com aprendre a acompanyar discriminacions in situ del grup en el moment de l’activitat.