El Consell de la Joventut de Barcelona (CJB) estem treballant en l’impuls d’una línia concreta d’Ocell de Foc, el “Participo i m’organitzo” amb l’objectiu de promoure la participació comunitària entre les persones joves acompanyant en l’impuls de projectes i iniciatives.
S’ofereix de manera gratuïta als districtes de Nou Barris, Sant Andreu i Gràcia.
Va adreçat a persones joves de 16 a 30 anys dels districtes de Nou Barris, Sant Andreu i Gràcia (no requereix que tinguin el domicili a aquests districtes).
En què consisteix?
El projecte s’estructura i es desenvolupa a partir de dues accions.
- Projecte educatiu: Es duen a terme quatre tallers per treballar l’organització col·lectiva i el foment de la participació. Cada taller és d’una hora i es poden realitzar en dies diferents o agrupats en un o dos dies. Els tallers els imparteixen joves associades vinculades al territori.
- Projecte de capacitació professional S’ofereix formar part de la borsa de dinamització d’aquests tallers a joves dels districtes de Sant Andreu, Nou Barris i Gràcia. S’ofereix una formació i seguiment remunerat per posteriorment impartir els tallers del projecte educatiu també remunerats. Els tallers s’imparteixen en parelles, assegurant que una de les dues persones té bagatge i experiència en dinamització.
Projecte educatiu
L’objectiu del projecte és fomentar la participació col·lectiva de les joves al seu entorn proper. Consta de quatre sessions d’una hora cada una que poden realitzar-se en dies diferents o agrupats en un o dos dies.
Els tallers els imparteixen parelles de joves vinculades al territori que han rebut formació específica per dur a terme les diferents sessions.
Es tracta d’un projecte totalment gratuït i adaptable a la realitat, necessitats, i possibilitats de cada centre i grup.
CONTINGUT DE LES SESSIONS
SESSIÓ 1: Què entenem per participació?
Objectius:
- Facilitar la coneixença entre l’equip de dinamització i l’alumnat.
- Contextualitzar l’alumnat i proporcionar una visió global del projecte.
- Introduir el concepte de participació col·lectiva i individual.
SESSIÓ 2: Organització col·lectiva: treball en equip i rols
Objectius:
- Consolidar el concepte de participació treballat a la sessió anterior.
- Reflexionar sobre el rol dels participants en el treball en equip i la seva manera de participar.
- Explorar diferents tipus de participació i la seva aplicació en la vida real.
SESSIÓ 3: La importància d’organitzar-se per transformar l’entorn
Objectius:
- Comprendre què es necessita per crear una associació.
- Generar idees d’iniciatives relacionades amb el que estan estudiant o amb el seu entorn.
- Introduir les bases per desenvolupar una proposta dins una associació.
- Fomentar el treball en equip per concretar accions col·lectives.
SESSIÓ 4: Posem en marxa un projecte
Objectius:
- Fer una proposta aterrada d’intervenció a l’entorn.
- Comprendre els passos a seguir per iniciar un projecte.
- Generar un relat i discurs sobre el projecte.
Si treballes en un centre educatiu i t’agradaria implementar la proposta, pots posar-te en contacte amb nosaltres:
Si t’agradaria capacitar-te per a dinamitzar aquests tallers als centres educatius, trobaràs tota la informació en aquesta notícia relacionada.