SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA SORTIM DE L’AULA

Sorim-de-laula

Crònica de les jornades de participació de l’alumnat 2024

El dimecres 17 d’abril de 2024, un any més, es van desenvolupar durant tot el matí a l’Espai Jove La Fontana dues formacions simultànies per promoure la participació de l’alumnat als instituts. 

Tot va començar amb l’obertura de la jornada a càrrec del Pol de la Torre, president del Consell de Joventut de Barcelona, que va destacar la importància de l’empoderament i la participació de l’alumnat dins de l’institut, com a escola d’aprenentatge per després esdevenir agents actius de participació en àmbits de ciutat. També va posar èmfasi en la importància que les professionals educatives disposin d’eines per acompanyar la participació en els centres educatius.

Seguidament, es van iniciar les jornades de formació amb una dinàmica reflexiva per definir conjuntament què entenem per participació. Tant el professorat com l’alumnat, van respondre a preguntes disperses per la sala sobre què significa participació, què necessiten per poder participar i quins espais de participació estudiantil coneixen.

I què va passar a les formacions?

Les formacions eren dirigides una a l’alumnat i l’altra al professorat. La formació per a representants de l’alumnat estava orientada a tot l’alumnat de Barcelona que cursa ESO o Batxillerat i exerceix un càrrec de representació a l’institut. La formació per al professorat, en canvi, buscava treballar amb els docents d’instituts de secundària, amb l’objectiu de crear en els seus centres un ambient que facilités la participació de l’alumnat. En total, hi van participar 70 alumnes i 14 docents d’11 instituts diferents de la ciutat de Barcelona.

Formació per al professorat

Entrant més en detall, en la formació per al professorat es va començar amb una diagnosi de l’estat de la participació infantil i juvenil als instituts partint de tres eixos: el reconeixement del dret a la participació dels alumnes, els espais i canals adequats per a participar, i les capacitats per a participar (coneixements, habilitats, actituds…).

Seguidament, es va treballar el vessant més teòric de la participació: els diferents tipus de participació (simple, consultiva, projectiva i metaparticipació), les raons per les quals fomentar la participació ajuda a millorar el centre educatiu i els factors moduladors (com la implicació o el compromís).

Un cop feta l’anàlisi prèvia i exposat tot el marc teòric, es van realitzar diversos exercicis pràctics sobre projectes de participació reals. Es va posar èmfasi en l’adultocentrisme, en com evitar-lo des del professorat, en com gestionar les tutories i en com fomentar-hi la participació de l’alumnat. Finalment, es va dedicar una part a analitzar com funciona el Consell Escolar a partir dels conceptes treballats durant la sessió per identificar com millorar aquest òrgan i els seus agents perquè faciliti la participació de l’alumnat.

Formació per a representants de l’alumnat

Pel que fa a l’alumnat, es van dividir en tres grups i van dur a terme dinàmiques de coneixença, aprofitant que es trobaven en un mateix espai alumnes de diferents instituts i barris.

Un cop trencat el gel, es van separar en petits grups de 5 per pensar en quines preguntes volien fer a les convidades especials que venien a parlar sobre participació. Van tenir la sort de comptar amb persones que participen en sindicats d’estudiants, conselleres escolars de districte i persones joves que participen del CJB. L’alumnat va poder preguntar a aquestes persones qüestions relatives a la seva militància i participació, a les motivacions i frustracions que enfronten i també sobre com poden millorar com a representants de l’alumnat.

Seguidament, es va treballar la comunicació i coordinació amb la resta de persones representatives, una de les eines més importants per als representants dels estudiants. Per fer-ho, es va realitzar un joc per treballar la col·laboració i la capacitat d’escolta, per després compartir amb la resta de grups les seves impressions i observacions i reflexionar col·lectivament sobre el que s’havia après del joc, destacant la importància d’escoltar-se i col·laborar, així com l’oportunitat d’aprendre d’altres grups i persones.

Després d’un matí de reflexió i debat sobre les necessitats i funcions dels representants de l’alumnat, es va convidar les participants a crear un collage sobre com seria el seu institut ideal amb relació a la participació.

A continuació, es mostren algunes de les creacions:

Un cop acabades les activitats en grups, es va tornar a la sala d’actes per compartir amb el professorat els aprenentatges i les necessitats detectades per a poder desenvolupar adequadament la tasca de representants de l’alumnat.

Ara com a Consell de la Joventut de Barcelona ens toca entomar la tasca de reflexionar sobre les coses que han sortit aquestes jornades per tal de poder preparar la pròxima edició. On esperem que ens puguem trobar totes un altre cop i continuar treballant per construir centres participatius i oferint a les joves eines i recursos perquè puguin ser representants de l’alumnat.

NOTÍCIA

El Consell de la Joventut de Barcelona obre avui 3 de maig de 2024, una convocatòria destinada a professionals per l’encàrrec de la realització d’un procés de recollida de dades per a una investigació sobre participació estudiantil. 

NOTÍCIA

El CJB engega el Visc, Convisc i Participo! (VCP!) pel curs 2021-2022. S’obren les inscripcions perquè els instituts puguin participar al projecte.

NOTÍCIA

El dilluns 22 de novembre comencen les votacions per escollir l’alumnat que us representarà al Consell Escolar del vostre institut.

NOTÍCIA

El dilluns 22 de novembre l’alumnat votarà quin alumne vol que els representi al Consell Escolar del vostre institut.