La participació activa de les joves en la comunitat educativa és un element fonamental per promoure una ciutadania democràtica, fomentar el sentiment de pertinença i contribuir al desenvolupament d’habilitats clau per a la vida. Conscient d’aquesta realitat, el Consell de la Joventut de Barcelona (CJB) impulsa accions i projectes centrats en l’augment de la implicació de les adolescents i joves en els seus centres educatius i en la vida comunitària en general.
Aquesta feina no només se centra a donar eines i recursos a l’alumnat, sinó també en acompanyar els professionals i agents educatius perquè puguin facilitar, acompanyar i potenciar la participació juvenil de manera efectiva. El CJB aposta per una estratègia integral que abasti tant la cultura participativa com les estructures i canals disponibles per a l’alumnat, garantint així que totes les parts implicades treballin de forma coordinada i inclusiva.
Amb l’objectiu de detectar necessitats i mancances, així com d’identificar oportunitats de millora, aquest any el CJB ha elaborat una diagnosi sobre l’estat actual de la participació juvenil als centres educatius.
Aquesta diagnosi es focalitza en dos aspectes prioritaris:
- La cultura participativa de la comunitat educativa: S’analitza si l’alumnat, el professorat i altres agents del centre disposen d’una base sòlida que permeti incorporar pràctiques democràtiques i participatives en el dia a dia.
- Les estructures de participació i la seva connexió amb l’alumnat: S’exploren les dinàmiques d’interacció entre els diferents espais de participació (institut, districte i ciutat), així com els obstacles derivats de les lògiques adultocèntriques que sovint dificulten la veu activa de les joves.
Amb aquesta diagnosi, el CJB fa un pas més en la seva tasca per transformar els centres educatius en espais més participatius, inclusius i connectats amb les necessitats reals de les joves. Aquesta feina no només impacta l’àmbit escolar, sinó que contribueix a formar ciutadanes actives i compromeses amb el seu entorn.