El passat dijous 6 de març, el CJB va presentar públicament al plenari del Consell d’Educació Municipal de Barcelona la Diagnosi sobre la participació estudiantil 2023-2024. Dani Mota, membre del Secretariat referent de món estudiantil va explicar el context de la diagnosi i va assenyalar-ne les principals conclusions.
Aquesta diagnosi neix per conèixer la realitat de la participació de l’alumnat als espais de participació actuals, identificar les bases que dificulten la participació i per definir amb més precisió les accions de transformació per tal que els diferents espais de participació existents, siguin espais facilitadors de la participació.
Algunes de les conclusions destacades de la diagnosi són:
- L’organització de base de l’alumnat esdevé un motor que impulsa la participació tant en els espais institucionals com en els no institucionals
- La concepció individualista i jeràrquica de la participació dificulta el sentiment de grup i, en conseqüència, l’organització de l’alumnat
- Hi ha una manca de coneixements relacionats amb l’organització col·lectiva que dificulten la participació de l’alumnat
- És necessària una transformació profunda de les estructures de participació per a assegurar que aquests espais promoguin una participació activa de l’alumnat
- La figura docent és important com a facilitadora del procés participatiu
D’aquestes conclusions, se’n deriven uns reptes que treballarem per donar-hi resposta conjuntament amb els diferents agents implicats (CEMB, Departament de Joventut, Direcció d’Educació, Consorci d’Educació, etc.)
El document de la diagnosi no està disponible encara, però durant el 2025 es duran a terme materials de divulgació amb els resultats.
A més, si tens alguna consulta sobre la diagnosi o l’estat de la participació estudiantil pots contactar amb el CJB: