19 desembre 2019
El Consell de Joventut de Barcelona (CJB), en tant que plataforma de representació del jovent de la ciutat, reivindica una política tarifària de transport que doni resposta a les necessitats de les persones joves i les entitats juvenils de la ciutat.
Des del CJB celebrem tant la reducció de tarifes d’ús quotidià amb la T-Usual com la baixada de preus de la T-Jove amb possibilitat de pagament fraccionat, realment beneficiosa per un ampli sector de la joventut.
Malgrat les millores, la nova política tarifària del transport públic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona no contempla la realitat de la joventut ni de l’associacionisme educatiu i, des del CJB, lamentem que l’Autoritat del Transport Metropolità hagi fet cas omís a algunes de les demandes històriques de la joventut associada de la nostra ciutat.
L’any 2017, el CJB va publicar el recull de demandes juvenils Sacsegem la ciutat: Reivindicacions de les associacions juvenils en el qual es recollien tres demandes explícites de l’àmbit de la mobilitat: l’ampliació de la T-Jove fins als 29 anys, crear un sistema de tarifes socials i progressives i la millora en l’accés al transport públic de l’associacionisme juvenil.
D’una banda, segons la definició de la Generalitat de Catalunya, l’etapa de la joventut comprèn el període vital de les persones d’entre 16 i 29 anys, per tant, des del CJB no s’entén per què una tarifa que busca facilitar l’accés al transport públic acaba a mitja etapa vital d’aquesta. La joventut es troba en una situació laboral de precarietat que dificulta la seva emancipació: sous baixos, contractes temporals i a temps parcial. Atenent aquesta realitat, el CJB demana a l’Autoritat del Transport Metropolità que aprofiti els canvis tarifaris per ampliar l’edat de la T-Jove, ja que si es defensa que la joventut és des dels 16 fins als 29 anys; ho ha de ser a tots els nivells i no només protagonitzant la precarietat.
De l’altra banda, el CJB considera prioritari respondre a la demanda de preus especials reduïts per viatges amb grups de l’associacionisme educatiu, en especial els caus i esplais, que utilitzen el transport públic en grup per fer excursions els caps de setmana. Amb la nova tarifa, caus i esplais només poden accedir a la T-Grup o la T-Familiar, que tenen el mateix cost unitari que la T-Casual. La T-Grup no és assequible perquè la lògica de 70 viatges en 30 dies no respon a les necessitats de les associacions educatives, ja que la majoria fan desplaçaments mensuals i no són grups tan grans. Per tant, no podran amortitzar aquesta inversió. Fins ara, l’associacionisme educatiu podia utilitzar la 70/30, però a causa que molts esplais i caus no fan 70 viatges en un mes, moltes vegades la T-10 era, alarmarment, l’opció més econòmica, com continuarà passant amb la T-Familiar. D’altra banda, la T-16 tampoc és una solució, ja que només es pot utilitzar en els desplaçaments dins de la zona de residència de l’infant o jove (quan sovint les excursions són fora de la mateixa zona de residència) i no facilita la gestió de grup.
Per tant, el CJB i les entitats que representa reclamem que la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà, en tant que administracions consorciades de l’Autoritat del Transport Metropolità, tinguin en compte aquestes demandes:
- Ampliar la T-Jove a 29 anys, el període comprès com a joventut segons la Generalitat de Catalunya.
- Oferir una tarifa especial per l’associacionisme educatiu on la T-Grup tingui una validesa anual o, si més no, trimestral.